Rola i znaczenie języka angielskiego w światowym biznesie
Żyjemy obecnie w globalnej wiosce. Współczesny świat bardzo się skurczył. Dzięki rozwojowi środków transportu zbiorowego oraz mediów elektronicznych nawet najdalsze zakątki globu są dla każdego w zasięgu ręki. Możemy podróżować, gdzie tylko chcemy, robić zakupy we wszystkich krajach, nie wychodząc z domu i komunikować się w czasie rzeczywistym z ludźmi zamieszkującymi różne regiony na całym świecie!
Proces globalizacji objął wszystkie obszary naszego życia – począwszy od kontaktów towarzyskich, a skończywszy na światowym biznesie. Aby kontakty biznesowe i gospodarcze pomiędzy mieszkańcami różnych krajów mogły przebiegać sprawnie, konieczne było znalezienie wspólnego języka.
Z czego wynika ogólnoświatowa popularność języka angielskiego?
Język angielski był naturalnym wyborem dla świata biznesu, ponieważ jest on jednym z najpopularniejszych języków na całym świecie. Jest to oficjalny język aż w 55 krajach! Na tle wielu innych języków jest stosunkowo łatwy i można się go szybko nauczyć, osiągając zadowalający poziom komunikatywności. Dominuje w kulturze, rozrywce, sztuce, polityce, gospodarce, handlu i biznesie. Jego wielka popularność w dużej mierze wynika z uwarunkowań historycznych. Wielka Brytania przez wiele wieków była imperium kolonialnym. W XVIII wieku sprawowała kontrolę nad połową świata!
Wraz z Brytyjczykami rozpowszechniał się także ich rodzimy język. Nawet koniec ery kolonializmu nie przyczynił się do zaniechania powszechnego używania języka angielskiego, a XX wiek zdecydowanie umocnił jego pozycję na arenie międzynarodowej. Niepodważalna pozycja Stanów Zjednoczonych i rozwój kultury masowej wywodzącej się głównie z krajów anglosaskich sprawiły, że język angielski stał się podstawowym językiem komunikacji międzynarodowej. Nauka angielskiego to we współczesnym świecie obowiązek każdego, kto marzy o karierze zawodowej, podróżowaniu lub po prostu chce być na bieżąco ze światowymi wydarzeniami.
Dlaczego język angielski jest podstawowym językiem międzynarodowego biznesu?
Angielski zyskał ogólnoświatową sławę ze względu na zależności polityczne i gospodarcze Wielkiej Brytanii z wieloma krajami z różnych części globu wynikające z jej ekspansji kolonialnej oraz przez rozwój kultury masowej. Niemałą zasługę w popularyzowaniu języka angielskiego miało również Hollywood, które kształtowało gusta filmowe ludzi na całym świecie. Czynniki te sprzyjały podjęciu decyzji o tym, że to właśnie ten język powinien stać się głównym narzędziem międzynarodowej komunikacji w świecie bankowości i biznesu.
Wielkie międzynarodowe korporacje (np. Siemens, Honda, Sodexo czy Google) przyjęły go oficjalnie jako swój główny język firmowy, w którym przeprowadzane są wszystkie rozmowy, pertraktacje, spotkania biznesowe czy szkolenia. Sporządzane są w nim również umowy handlowe. Nie znając języka angielskiego, nie można ubiegać się o pracę w wielu firmach, ponieważ nierozumienie treści zapisanych w tym języku praktycznie wyklucza ludzi z obiegu informacji – zarówno tych prywatnych, jak i służbowych. Rola języka angielskiego w światowym biznesie jest dzisiaj nie do przecenienia. To obecnie podstawowe narzędzie komunikacji międzynarodowej, które umożliwia nam dogadywanie się z ludźmi z różnych części świata, a jak wiadomo – bez skutecznej komunikacji nie może być mowy o porozumieniu.